Knoflook

Knoflook wordt al jaren beschouwd als een uiterst effectieve lokstof voor de karper. Hij is er dol op! Maar laten we verder inzoomen, want er valt best meer te ontdekken... 

  • Knoflook is net als de ui, prei, sjalot of bieslook een bolgewas. Het behoort als plant tot de lookfamilie (het geslacht van de look / Allium). Bolgewassen kenmerken zich doordat ze hun voedsel (voedingswaarde) opslaan in een bolvormige ophoping van bladeren. Zo komen ze de winter door en kunnen in de lente snel groeien en bloeien.    

  • Knoflook bezit de meest pittige smaak van de familie. Is erg aromatisch, scherp dus, maar heeft toch een zoete grondtoon. Ondanks dat de smaak van knoflook overheerst past het goed bij tal van grondstoffen. Het werkt smaakversterkend. Zo kan knoflook eenvoudige boilie-recepten tot bloei laten komen.   

  • Knoflook staat van oudsher bekent als een gezond voedingsmiddel met medicinale eigenschappen. Er doen verschillende verhalen de ronde, waarbij de opvattingen nogal uiteen lopen. We hebben 8 kernwaarden voor je op een rij gezet:    

  1. Zeer rijk aan (micro)nutriënten (vitaminen, mineralen, sporenelementen). 
  2. Verbeterd het immuunsysteem (parasieten-, ziekte- en ontstekingsremmend).
  3. Heeft een positief effect op verschillende bloedwaarden. 
  4. Bevat antioxidanten die beschermen tegen o.a. celschade en “veroudering”.   
  5. Werkt ontgiftend. 
  6. Heeft een gunstig effect op de kwaliteit van het skelet. 
  7. Stimuleert een snellere spijsvertering.  
  8. Bevat nauwelijks vet, wel koolhydraten (31%), eiwitten (6%) en vezels (2%).
  • Knoflook kent dus heilzame eigenschappen. Naar schrijven zijn vooral de zwavelhoudende verbindingen (waaronder Allicine) hiervoor verantwoordelijk. Deze komen vrij (worden gevormd) als de knoflook-teen wordt fijngesneden, geperst of geplet.  

  • Knoflook koken vernietigt echter dit actieve ingrediënt (allicine). Vermindert daarmee die geneeskrachtige eigenschappen. Deze afname van kwaliteit moet je in het “draaiproces” zien te voorkomen. Daarom de volgende 3 tips:

  1. Gebruik het liefst rauwe, verse knoflook. Deze geeft de meest sterke smaak en geur. Elke gedroogde vorm of poeder presteert minder dan de knoflook in zijn natuurlijke staat.
  2. Kneus, plet, versnipper, rasp of vijzel de knoflook en wacht dan 10 tot 15 minuten voordat je het aan je mix toevoegt. Zo krijgt de grondstof de tijd om de synthese van allicine te laten plaatsvinden. Gezondheidswaarden kunnen zich zo maximaliseren en de (zwavel)verbindingen zijn wat stabieler.
  3. Kook vervolgens je boilies zo kort mogelijk of op een lage(re) temperatuur. Stomen is mogelijk een beter procédé, omdat de temperatuur minder hoog oploopt.
  • Knoflook wordt geroemd om zijn smaak, maar is berucht om zijn geur. Voor de mens althans. Hoe dat precies bij de karper werkt weten we (nog) niet. De ervaringen echter spreken voor zich. Zo ook testen die aantonen dat de karper door knoflook getriggerd wordt, maar toch... knoflook(poeder) lost wel op in water, maar die zwavelhoudende verbindingen weer niet (of moeilijk). Knoflook bevat wel fructanen (koolhydraten) en deze zijn wateroplosbaar. Zij zouden mogelijk het wasemen kunnen helpen. 

  • Knoflook kent hoe dan ook een zeer eigen en karakteristieke smaak en geur. Het oefent een sterke aantrekkingskracht uit op onze vriend. Handig om de vis op jouw stek te trekken (naar zeggen soms over grote afstanden) of waar nodig dressuur te doorbreken. Maar blijf alert, dat karakteristieke heeft ook een keerzijde in de vorm van “herkenbaarheid” en dit kan zich op lange termijn ook tegen je keren.  

Weetje 1: Knoflook vinden we al terug in vroege geschriften, al 5.000 jaar geleden bij de oude Egyptenaren. Zij gebruikten het in het eten, bij verschillende ceremoniën en als medicinaal gewas voor de gezondheid van de mens. Door de geschiedenis zien we tal van vergelijkbare voorbeelden. Zo stond bij de Romeinen (o.a.) knoflook garant voor een tevreden en onoverwinnelijke krijgsmacht, zag men in de middeleeuwen knoflook als bescherming tegen besmettelijke ziekten en gebruikte Russische soldaten het goedje als vervanging van penicilline in de Tweede Wereldoorlog... maar er is ook een keerzijde. Zo kan het (langdurig) gebruiken van veel, rauw knoflook leiden tot aandoeningen als bloed-armoede, irritatie van maag- en darmslijmvlies, een slechte leverwerking, enzovoort... elk voordeel heb ook een nadeel!

Weetje 2: Naast de zo bekende witte knoflook bestaat er ook een zwarte variant. Let wel, dit is gewoon een 100% natuurlijk product zonder conserveer- of overige smaakmiddelen. Zwarte knoflook ontstaat door een speciaal fermentatieproces van de standaard knoflook-bol. Het vindt plaats onder grote hitte en duurt ongeveer een maand. Bacteriën, schimmels en gisten zorgen ervoor dat aminozuren en suikers reageren, nieuwe stoffen ontstaan waaronder melanoidine, het stofje dat de knoflook zwart maakt. Zwarte knoflook schijnt nog gezonder te zijn dan de witte. Zo blijkt uit onderzoek dat zwarte knoflook bijna twee keer zoveel antioxidanten bevat dan gewone knoflook. Nog interessanter is dat bij zwarte knoflook de Allicine is omgezet in S-Allycysteine en deze is dus wel in water oplosbaar. We weten niet wat hier de meerwaarde van is, maar het geeft voldoende aanleiding om er eens mee te experimenteren! Zwarte knoflook is ook iets zoeter, heeft net als de witte variant een laag vetgehalte en is rijk aan suikers. 

Belangrijk: Ondanks dat de knoflook een sterke aantrekkingskracht uitoefent op de karper, is het verstandig om voorzichtig te doseren. De karper zal niet snel ziek worden van een overdosis in je boilie, maar hem wel sneller negeren. De oorzaak is die schadelijke werking zoals eerder genoemd. Grote hoeveelheden kunnen vanwege de antibiotische eigenschappen een slechte invloed hebben op de darmflora (te veel goede bacteriën afbreken), de rode bloedcellen beschadigen, de opname van voedingsstoffen in de darmen remmen en orgaanfuncties verminderen. Instinctmatig weet de karper dat in een zuivere vorm een teveel aan knoflook gewoon “giftig” is. Beperk daarom je gebruik tot alleen een “nuttige dosis”!

Dosering: Goeie knoflook(poeder) heeft een dusdanig sterke smaak en geur dat een minimale dosering (1-3%) al voldoende is om je mix die zo typische smaak en geur te geven. In principe kan je meer gebruiken (max. van 10%), maar het maakt de boilie niet altijd beter. Het effect is “aggressiever”, maar dat merk je dan ook aan de brasem... ;-) Ons advies: ook al is de knoflook vaak prestatie-bevorderend, houd de dosering bescheiden. 

Combinaties: Vooral in combinatie met "hartige", proteïnerijke en kruidige mixen doet knoflook het bijna altijd goed. Het brengt dergelijke recepten naar een hoger niveau. Maar eerlijk gezegd durven wij het ook in een birdfood-, insecten-, GLM-, kaas-, Belachan- of hennep-mix te kieperen. Niet te veel dus, maar genoeg om de geur en smaak “af te toppen”!   

Tip 1: Een veel gebruikte en prima tip is het toevoegen van verse knoflook in je grondvoer (hennep, mais, noten, maakt niet uit...). Liefst achteraf, dus niet meekoken (!). Wellicht een beetje olijfolie en chilivlokken erbij... klaar! Om een wat lastige (winter)stek toch aan de praat te krijgen zeker een aanrader.

Tip 2: Een andere slimme toepassing van knoflook is het maken van je eigen dip. Lekker makkelijk en snel: neem een eetlepel goed fijngemalen (of gevijzelde) knoflook in een bakje, gooi er wat olijfolie bij (kan overigens ook gewoon water zijn!), even goed roeren en klaar. Laat vervolgens je haakboilies er een paar dagen voor je sessie in liggen.

Knoflook... een ingrediënt om serieus rekening mee te houden!