Pindameel

De pinda is samen met de tijgernoot wat ons betreft een van die bewezen en waardevolle additieven voor je boilie. Vermalen tot pindameel (wel of niet geroosterd of geperst) zeer aantrekkelijk... een echte karpersnack! 

  • De pinda (Arachis hypogaea) wordt ook wel aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot genoemd. Let wel, ondanks al deze namen is het (botanisch gezien) geen noot, maar peulvrucht. De pindaplant behoort zoals alle peulvruchtdragenden tot de vlinderbloem-familie. Ze worden onder de noten genoemd door de gelijkenis in voedingssamenstelling.
  • Pindameel is een bederfelijke grondstof. De schimmels die daarbij ontstaan zijn dodelijk voor de vis. M.a.w. bij twijfel wegkieperen die handel!
  • Pindameel kan net als vismeel in grotere hoeveelheden worden gebruikt. Toch zouden wij het niet snel als solitair (hoofd)bestanddeel inzetten. Met namen vanuit gezondheids-overwegingen. Dus liever in een combinatie-recept. 
  • Pindameel geeft het aas een zacht, zoet aroma (geur & smaak) en ietwat grovere structuur. Karpers zijn er dol op! 
  • Pindameel is een mooie eiwitbron (ca. 30%) met een prachtig noten-aroma. Daarbij is het door het roosteren makkelijk verteerbaar. Pindameel kan mede hierdoor dus als een alternatief voor je vismeel-proteine worden ingezet.
  • De belangrijkste macronutriënt in de pinda is vet (ca. 50%). Pinda's zijn veel vetter dan de zaden van andere peulvruchten. Daarbij zijn met name de onverzadigde vetten gezond. Onderdeel van deze onverzadigde vetten zijn de essentiële vetten. Deze bestaan uit omega 3 en omega 6-vetzuren... goed voor de vis!
  • Pindameel bevat tevens tal van nuttige vitaminen, mineralen en antioxidanten, waaronder polyfenol resveratrol, veel vitamine B3, vitamine E, zink, enzovoort...
  • Pindameel is er ook in een vetarme variant (Sukrin pindameel). Na het roosteren worden de pinda's tot meel gemalen om vervolgens 3/4 van het vet eruit te persen. Het meel is glutenvrij en bevat 50% pure proteïne en 11% vezelstof.

Weetje 1: Pindameel is een natuurproduct en dus aan fysieke variatie onderhevig. Dit levert verschillen tussen batches. Het is niet anders, maar heeft wat ons betreft geen effect op de prestaties van het product.

Weetje 2: Wat wel effect heeft is bijvoorbeeld het wel/niet vooraf eruit persen van de olie, het wel/niet scheiden van de vliesjes, wijze van branden of grillen of het versnijden van de grondstof. De uiteindelijke kwaliteit is soms lastig vast te stellen. Laat je dus goed voorlichten. En wil je er zeker van zijn dat je pure pindameel door je boiliemix verwerkt, koop ze dan vers en maal ze zelf!

Weetje 3: Pindameel is doorgaans wat lichtbruin van kleur. Vaak zijn dan de vliesjes meegemalen. In de lichtere varianten zijn deze vliesjes meestal verwijdert. Ook zou het branden of grillen kleur beïnvloeden (resp. meer bruin en meer wit).

Dosering: Pindameel wordt in de markt eigenlijk (relatief) niet zo heel vaak toegepast. En als het wordt gebruikt varieert de dosering fors. Wij gaan tot een maximum van 30%, al gebruiken we deze hoeveelheid maar zelden. Onze dosering ligt meestal zo tussen de 5-20%. Wij zien gewoon betere resultaten wanneer de pinda in combinatie wordt gebruikt met andere grondstoffen die mede het uiteindelijk karakter bepalen.

Combinaties: Het pindameel is ideaal te combineren met andere, beetje “romige ingrediënten”. Denk daarbij aan grondstoffen als Vitamealo, Amandelmeel, Amandel-, Walnoot- of Pistache olie, Kokosschilvers, Koekjesmeel, Corn Steep Liquor, Brocacel, Tijgernotenmeel, zoete Flavours, enzovoort. Maar een combinatie met meer karakteristieke ingrediënten als gemalen Hennep, Birdfoods (waaronder de Robin Red!), spicey kruiden, diverse Granen tot aan Vismelen, werkt ook prima. Het Pindameel is gewoon een graag geziene gast in veel combinatie-recepten. Onze meest favoriete combinatie ligt in de lijn van Tijgernotenmeel, Kokosschilvers, Amandel-olie, een klein snufje Chilivlokken, wat zout, een zoete flavour... enzovoort. Simpelweg omdat het zo’n mooi, eenduidig en attractief signaal afgeeft (zie ook Tip 1).

Tip 1: De combinatie van Pindameel en Tijgernotenmeel in je boilie geeft je de mogelijkheid om binnen eenzelfde recept (eenzelfde karakter dus!) door de seizoenen heen gemakkelijk in voedingswaarde (en verteerbaarheid) te variëren. Wordt het water kouder schroef je de hoeveelheid Tijgernotenmeel omhoog en het Pindameel naar beneden, wordt het water warmer doe je het andersom. Desgewenst met aanvullend kleine aanpassingen t.b.v. de verteerbaarheid, wasemkracht, aantrekkingskracht, enzovoort. Het biedt je de ideale basis voor een perfect all-season recept! Daarbij valt dit recept (of de boilie) ook goed te combineren met een noten-(partikel)-mix, het slijm van de tijgernoot of een zoete soak! 

Tip 2: Er bestaan verschillende bereidingswijzen van de pinda als partikel. Niet zelden gekoppeld aan diegene die het product zelf ook levert of aanverwante producten. Neem bijvoorbeeld de bereidingswijze van Ken Townley (HAITH’S) zie...: http://www.haiths.com/haiths-baits/... en http://www.haiths.com/haiths-baits/... gewoon leuk om te lezen!


Pindameel... gewoon een verrassend goed boilie-ingredient!