NashBait

Er wordt een leuk boekje in de winkels (Nash-dealers) uitgedeeld. NASHBAIT heet het, geschreven uiteraard door Mr. Nash himself. Zeker leuk om even te lezen. Wij hebben het al gedaan en geven je een korte impressie...


Nash zet zich met dit schrijven stevig op de kaart. Beginnend met de kaft: 30 jaar bestaansrecht zegt genoeg en tel er voor ervaring nog maar 10 jaar bij. Nash en de zijne hebben het hele circus meegemaakt. Sterker nog... opgebouwd! Natuurlijk wordt deze positie in het “universum” door meer producenten geclaimd, maar dat geeft niks, Nash heeft gewoon een sterk curriculum!

En nu ook de tools... Het machinepark kan met gemak meer dan 30.000 kilo boilies per week produceren en dat in verschillende productielijnen. Het betekende een forse investering, maar Nash is klaar voor de komende decennia!

Zoals de titel al verraad gaat het boekje vooral over aas. Het voert je mee naar een wereld waarin goed aas aan de top staat van de meest belangrijke succesfactoren. Alleen “locatie” blijft op nummer 1.  Met van origine de missie om het beste, meest effectieve aas te vinden en zo andere visser voor te zijn... “looking for edges”! De competitieve geest spat van de pagina’s. Gevat in illustratieve anekdotes en momenten van geluk en succes. 

  • “I’ll share any information except the bait i’m using.”

Ook al is Nash niet van plan zijn geheimen prijs te geven, het boekje doet toch wat sluiers bewegen. Toont een helder en beknopt beeld van hoe de aaswereld van Nash er momenteel uitziet. De cirkel lijkt rond. Overal is aan gedacht. Compleet met “stappenplan” voor hoe je jouw boilie kunt kiezen binnen het palet van Nashbait... een voorbeeld:

  • Scenario: korte sessies doen
  • Problematiek: weinig vistijd hebben
  • Aanpak: voor die enkele aanbeet gaan
  • Aas-profiel: hoge wasemkracht willen met wateroplosbare, attractieve grondstoffen
  • Keuze: boilie X

Een leuke mindmap voor iedere visser die een beetje nadenkt over welk aas hij/zij waar en wanneer wil gebruiken. Dus waar ook zelfdraaiers gebruik van kunnen maken bij het vormen van hun eigen receptuur.

Tussen de regels door vind je nog meer “tips and tricks” en combinaties van ingrediënten om eens naar te kijken. Uiteraard komen ook alle Boilies, Flakes, Hookbaits, Liquids, Additieven, Riser Pellets, enzovoort voorbij en worden afzonderlijk behandeld; hun betekenis in bepaalde situaties en werking van grondstoffen. Hierbij staan zelfs de ingrediënten-profielen  van boilies uitgeschreven.

  • “Baits go out of fashion with anglers, not carp.”

Het heeft altijd iets overweldigends, zo’n bloemlezing over aas, verbonden aan vangsten van formaat. Maar we moeten wel blijven nuanceren. Nash preekt voor eigen parochie. En tussen al dat slim en bewust handelen valt ook te lezen dat innovaties gewoon voortkomen uit toeval, “gut feeling” en vooral je eigen ding doen!

Ook was het Nash zelf die na de ontwikkeling van boilies als The Key en Cultured Hookbaits zijn eigen filosofie (“goed aas verliest nooit zijn waarde”) terzijde schoof. Aas met faam de deur wees. Gelukkig worden ze in dit boekje weer in ere hersteld. Maar goed, waar begint die gevoeligheid voor mode en waar eindigt het? Niemand is “Roomser dan de Paus”! NashBait is leuk en leerzaam, maar ook gewoon “propaganda”. 

  • “Be different, not the same.”

Daarom vonden wij deze bovenstaande zin wel aardig. De kernwaarde ervan klinkt als een soort mantra door het hele boekje; om “het verschil” te maken... wees en denk anders dan anderen! Iets dat Nash en de zijne zeker gelukt is en een fundament vormt van zijn succes. Een boodschap die het waard is om serieus te nemen en rede weer om het boekje te lezen. Dus laat je inspireren, maar bepaal wel je eigen weg... doe je eigen ding!